Podstawy rozwoju dzieci i młodzieży w oparciu o trening funkcjonalny
Cel kształcenia: Uczestnicy poznają definicję wzrostu i dojrzewania. W szczególności dynamikę i specyfikę rozwoju układu kostnego oraz metody oceny etapu, na którym rozwój ten się znajduje. Omówione zostaną czerwone flagi, oraz wybrane dysfunkcje mięśniowo – szkieletowe, które mogą pojawić się na poszczególnych etapach rozwoju dziecka.
Osoby biorące udział zaznajomią się i nauczą bezpiecznego przeprowadzadzania ustandaryzowanych testów sprawności dziecka, oceny typu postawy i przeprowadzania badania przedmiotowego. Opracowane zostaną podstawowe zdolności motoryczne oraz modele ich rozwoju w różnych grupach wiekowych.
Kursanci dowiedzą się, jak w bezpieczny sposób prowadzić rozgrzewkę, ćwiczenia wzmacniające stabilność tułowia oraz ćwiczenia siłowe we wzorcach push/pull kończyn dolnych i górnych.
Ogólne efekty kształcenia i potwierdzenie nabytych kompetencji:
1. W zakresie wiedzy uczestnik będzie posiadał:
Wiedzę na temat fizjologii rozwoju dzieci i młodzieży – z uwzględnieniem czerwonych flag oraz wybranych dysfunkcji mięśniowo – szkieletowych, mogących wystąpić w tym specyficznym okresie.
Wiadomości na temat podstawowych zdolności motorycznych człowieka oraz możliwości ich rozwoju w poszczególnych grupach wiekowych.
2. W zakresie umiejętności uczestnik będzie potrafił:
Przeprowadzić w bezpieczny sposób ustandaryzowane testy sprawności dziecka, oceniać typy postawy i przeprowadzić badanie przedmiotowe.
W bezpieczny sposób prowadzić rozgrzewkę, ćwiczenia wzmacniające stabilność tułowia oraz ćwiczenia siłowe we wzorcach push/pull kończyn dolnych i górnych.
Program:
Dzień 1.
9:00 – 11.00 Cz. teoretyczna:
• Wzrost i dojrzewanie – definicje, charakterystyka i metody oceny
– Omówienie krzywej wzrostu z zaznaczeniem okresu PHV (peak high velocity) – tempa przyspieszonego wzrostu
– Inwazyjne i nieinwazyjne metody oceny rozwoju układu szkieletowego
• Fizjologia – rozwój układu kostnego oraz ścięgien i więzadeł
– Charakterystyka – wzrost dystalny, a gęstość oraz grubość kości – konsekwencje
– Chrząstka nasadowa – charakterystyka oraz implikacje kliniczne wynikające z różnic w obrębie nasady kości u dzieci, a osób dorosłych
– Implikacje kliniczne wynikające z wystąpienia fazy PHV
– Ścięgna i więzadła – charakterystyka (tempo rozwoju w stosunku do tempa wzrostu kości)
• Bóle wzrostowe vs. Entezopatie
– Charakterystyka bólowa
– Diagnostyka różnicowa
• Czerwone flagi w pediatrii
• Wybrane dysfunkcje mięśniowo – szkieletowe
– Jałowe martwice kości
– SUFE
– Gymnastic Wrist
– Pars Defects
– Złamania w obrębie chrząstki nasadowej
11:00 – 11.15 Przerwa kawowa
11:15 – 13.30 Cz. Praktyczna
• Rozgrzewka
• Eurofit test (ocena 9 ćwiczeń) – omówienie, praktyka
– Omówienie siatki centylowej
– Omówienie ćwiczenia (sposób wykonania, metoda pomiaru)
– Praktyka
13.30 – 14.15 Przerwa obiadowa
14:15 – 17.30 Cz. Praktyczna c.d.
• Ocena postawy
– Omówienie typów postawy: norma, postawa kifo – lordotyczna, flat back, sway back – implikacje kliniczne
– Globalna ocena funkcjonalna
– Badanie zakresu ruchu
• Omówienie modelu LTAD (long – term athlete development)
• Model YPD (youth physical development) w praktyce
– Omówienie podstawowych zdolności motorycznych: siła, moc i szybkość, wytrzymałość
– Wzorce tułowia: anty – zgięcie, anty – wyprost.
Dzień 2.
9:00 – 11:00 Cz. Praktyczna c.d.
• Model YPD (youth physical development) w praktyce c.d.
– Wzorce tułowia: anty – skłon boczny, anty – rotacja.
11:00 – 11:15 Przerwa kawowa
11:15 – 13.30 Cz. Praktyczna c.d.
• Model YPD (youth physical development) w praktyce c.d.
– Wzorce push i pull dla kończyn dolnych.
13:30 – 14:15 Przerwa obiadowa
14:15 – 16:30 Cz. Praktyczna c.d.
• Model YPD (youth physical development) w praktyce c.d.
– Wzorce push i pull dla kończyn górnych.
– Wzorce hip hinge.
• Podsumowanie – zasady bezpieczeństwa – w tym wyznaczanie 1RM, długoterminowe korzyści wynikające z treningu siły u dzieci oraz przeciwwskazania względne oraz bezwzględne do ich udziału w tej formie zajęć.
PROWADZĄCY:
mgr Mateusz Szweda
Fizjoterapeuta, absolwent Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
Od 2018 roku – opiekun kursów organizowanych prze Rehaintegro.
Od 2019 roku prowadzi prywatną praktykę, gdzie zajmuje się rehabilitacją sportową i ortopedyczną. Przez dwa lata pracował z zawodnikami klubu siatkarskiego – Aluron Warta Zawiercie. Prowadził zawodników po kontuzjach w takich dyscyplinach jak: piłka nożna, tenis ziemny, badminton, lekkoatletyka.
W swojej pracy łączy techniki terapii manualnej oraz treningu. Uczestnik wielu szkoleń dla fizjoterapeutów, m. in.: Koncepcja kształtowania motorycznego w treningu funkcjonalnym (2018); Masaż tkanek głębokich (2018); Anatomia palpacyjna i modele dysfunkcji osteopatycznych (2019); Movement expert (2020); Suche igłowanie – medyczna akupunktura (2021); Podstawy terapii manualnej z wprowadzeniem do technik manipulacji (2021) i inne.
Prywatnie – miłośnik sportu, amatorsko startuje w zawodach biegowych i triathlonowych.