Diagnostyka z wnioskowaniem klinicznym
Celem kursu „Diagnostyka z wnioskowaniem klinicznym” jest usystematyzowanie wiedzy na temat diagnostyki w fizjoterapii neuro-ortopedycznej. Podczas szkolenia omówimy różne podejścia diagnostyczne w terapii manualnej: od Cyriaxa, przez Kaltenborna/Maitlanda/McKenziego/Muliigana po tuzów neuromobilizacji – Butlera czy Shacklocka. Powiemy o ewolucji, poczynając od modelu biomedycznego poprzez biopsychospołeczny, kończąc na powstaniu nowej „gałęzi” terapii (przydatnej szczególnie w leczeniu pacjentów chronicznych), tzw. pain neuroscience education (PNE), której najbardziej znanymi przedstawicielami są Louis Gifford, Lorimer Moseley czy Peter O’Sullivan.
Szczególny nacisk kładziemy na aspekt wnioskowania klinicznego, czyli prowadzenie wywiadu oraz procesowanie tych informacji w połączeniu z badaniem funkcjonalnym, w celu postawienia hipotez dotyczących problemu pacjenta. Naszą bazą do wnioskowania będzie omówienie fizjologii, mechanizmów i wzorców bólowych. Sposób badania i leczenia pacjenta powinien być utorowany zwłaszcza poprzez określenie dominującego mechanizmu bólowego.
Biorąc pod uwagę aspekty praktyczne i badanie funkcjonalne, nie jest możliwa demonstracja badania wszystkich okolic ale wykonamy badanie neurologiczne i znaczną część czasu poświęcimy na testowanie neurodynamiczne, w połączeniu z palpacją nerwów.
Podsumowując, „Diagnostyka z wnioskowaniem klinicznym” jest szkoleniem skierowanym zarówno dla początkujących terapeutów jak i dla osób, które ukończyły już wiele szkoleń, ale gubią się jeszcze w różnych, poznanych dotąd, podejściach diagnostycznych.
PROGRAM KURSU:
Dzień 1
9.00-11.00
Ból w ujęciu biomedycznym i biopsychospołecznym
Centralna sensytyzacja
Placebo/nocebo w leczeniu
Ból przeniesiony – przeniesienie bólu z różnych tkanek. Wzorce bólowe m.in. Clowarda, Feinsteina, Travel&Simmons.
Wzorzec torebkowy/capsular pattern i implikacje kliniczne. Czy w każdym stawie występuje powtarzalny wzorzec torebkowy?
11.00-11.15 Przerwa kawowa
11:15-13:15
Cel badania:
Określić mechanizm bólu
Postawić hipotezy odnośnie źródła jak i przyczyn/dysfunkcji
Ustalenie planu terapii wynikającego z badania
Badanie podmiotowe – umiejętność chronologicznego zebrania wywiadu z określeniem historii – Co, gdzie ? – z określeniem lokalizacji objawów na Body Chart; kiedy?; dlaczego? oraz pytania specjalne w tym dotyczące m.in. tzw. Czerwonych flag.
Różnice w badaniu oraz wnioskowaniu u pacjenta po urazie i ze spontanicznym/przeciążeniowym początkiem symptomów
W zależności od stopnia dysfunkcji decyzja co do dalszego działania:
Pacjent ostry
Pacjent z bólem w środkowym ROM
Pacjent z bólem na końcu ROM
Badanie fizykalne
Wstępna palpacja
13.15-14:00 przerwa
14:00-16:15
Kiedy badanie neurologiczne jest niezbędne?
Badanie neurologiczne: czucie, siła, odruchy ścięgniste, odruchy patologiczne. Testy napięciowe: SLUMP, SLR, n. strzałkowy/łydkowy/piszczelowy;
16:15-16:30 Przerwa kawowa
16:30-18.30
Testy napięciowe: n. pośrodkowy/promieniowy/łokciowy/pachowy
Palpacja nerwów
Dzień 2
8.00-10.30
Ruch czynny + prezentacja dolegliwości pacjenta
Kiedy warto dodać tzw. docisk (over pressure) i ruchy kombinowane
Ruchy kątowe pasywnie z oceną czucia końcowego – end feel. Ruchy pasywne kombinowane na przykładzie barku i kolana.
Testy izometryczne
Palpacja
Testy liniowe
Testy dodatkowe
Celem badania postawienie hipotezy odnośnie problemu/ów pacjenta i wdrożenie leczenia obejmującego:
– techniki pasywne Hands-on— mieśniowo-powięziowe, stawowe, nerwowe itp.
– Trening rehabilitacyjny – automobilizacja, autorozciąganie, trening – optimal loading, oddychanie, relaksacja…
– pozostałe interwencje – np. fizykoterapia, suche igłowanie, plastrowanie itp.
– Edukacja/instruktaż pacjenta nt. bólu, ergonomii;
10.30-10.50 Przerwa kawowa
10.50 – 14.00
Body Chart (źródła/przyczyny dolegliwości) oraz wnioskowanie kliniczne w najczęstszych problemach w obrębie:
Barku
Kolana
Kręgosłupa Lędźwiowego/Miednicy/Biodra
Kręgosłup szyjny
Każdy z uczestników otrzymuje skrypt oraz certyfikat w języku polskim.
Rehaintegro informuje, że po zakończeniu każdego kursu zostanie Pan/Pani poproszona o wypełnienie krótkiej ankiety celem poinformowania organizatora, czy został osiągnięty cel szkolenia.
PROWADZĄCY:
Miłosz Parchimowicz MSc PT, OMPT
Jest absolwentem Fizjoterapii na Akademii Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego w Poznaniu oraz wykładowcą na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie.
Ukończył szkolenie z Ortopedycznej Terapii Manualnej (OMT) wg standardów International Federation of Orthopaedic Manipulative Physical Therapists (IFOMPT). Program obejmował szkolenia z następujących zakresów: „Trening rehabilitacyjny” (Lasse Thue), „Wprowadzenie do specyficznej filozofii leczenia” (Robert Sydenham), „Manipulacje stawowe NORDIC OMT” (Sigurd Slaastad), „HVLA” (Tim Daelemans, Hans Fauville), „Neurodynamic Solutions” (Michael Shacklock), „Badanie i leczenie – Maitland” (John Langendoen), „Anatomia palpacyjna” (Marcin Fluder, Anna Gawryszewska), „Mastercourse on Pain” (dr Jan Pool), „Diagnostyka obrazowa w fizjoterapii” (lek. P.Godek), „Terapia wisceralna” (Michel Pulyeart), „Komunikacja z pacjentem w fizjoterapii” (A.Kłobska) oraz kursy kliniczne (John Langendoen, Mirosław Dębski). Zdał egzamin przed komisją w składzie: dr Jan Pool (IFOMPT RIG Advisory Group), John Langendoen (Member IFOMPT SC), dr Zbigniew Wroński (wiceprezes Krajowej Rady Fizjoterapeutów ds. nauki i edukacji), uzyskując tytuł specjalisty OMPT.
Jest certyfikowanym terapeutą manualnym Kaltenborn-Evjenth oraz metody McKenzie. Ukończył kurs Medical Acupunture w Londynie. Doświadczenie zawodowe zdobywał w Szczecinie (Terapia Plus) oraz Londynie (My Medyk Medical Center). Opiekował się medalistami Mistrzostw Świata i Europy w skoku o tyczce (Piotr Lisek, Robert Sobera) na obozach przygotowawczych w Spale i Potchefstroom (RPA).