TERAPIA OSTEOPATYCZNA W PEDIATRII
OPIS KURSU:
Kurs „Terapia osteopatyczna w pediatrii” to intensywne, trzydniowe szkolenie łączące teorię z praktyką, skierowane do fizjoterapeutów, osteopatów, lekarzy i terapeutów pracujących z dziećmi. Uczestnicy nauczą się kompleksowego podejścia diagnostycznego oraz terapeutycznego, obejmującego główne obszary anatomiczne i funkcjonalne ciała dziecka. Kurs skupia się m.in. na badaniu i terapii asymetrii, deformacji czaszki, problemów układu pokarmowego, oddechowego i stawowego, a także na zagadnieniach takich jak kręcz szyi, dysplazja stawu biodrowego czy bóle głowy w pediatrii.
CEL KURSU:
Celem kursu jest rozwinięcie praktycznych umiejętności osteopatycznych w zakresie badania i terapii dzieci poprzez naukę precyzyjnych technik diagnostycznych i manualnych. Szkolenie umożliwia rozpoznawanie oraz leczenie zaburzeń funkcjonalnych u niemowląt i dzieci starszych, z uwzględnieniem aktualnej wiedzy anatomicznej, fizjologicznej i klinicznej. Całe szkolenie jest oparte o najnowsze badania naukowe.
PROGRAM:
DZIEŃ 1
9:00 – 11:00
OSTEOPATYCZNE BADANIE DZIECKA:
(część teoretyczna i praktyczna)
- WYWIAD (PYTANIA MOGĄCE NAPROWADZIĆ NA PRZYCZYNĘ PROBLEMU)
- GŁOWA I SZYJA
- KLATKA PIERSIOWA
- JAMA BRZUSZNA
- KRĘGOSŁUP/ MIEDNICA, STAWY BIODROWE
- STAWY OBWODOWE
11:00-11:15 – PRZERWA
11:15- 13:00
ASYMETRIA USTAWIENIA GŁOWY i KRĘGOSŁUPA SZYJNEGO:
- Anatomia górnego odcinka szyjnego
- Badanie górnego odcinka szyjnego u dziecka
- Syndrom KISS (Kinematic Imbalance due to Suboccipital Stress)
- Techniki terapeutyczne dla górnego odcinka szyjnego
- Kręcz szyi
- Terapia układu mięśniowego
13:00-14:00 – PRZERWA
14:00- 17:00
KRĘGOSŁUP PIERSIOWY I LĘDŹWIOWY DZIECKA:
- Manualne badanie kręgosłupa
- Diagnostyka obrazowa kręgosłupa w pediatrii
- Zespoły bólowe kręgosłupa (ze szczególnym uwzględnieniem wad wrodzonych oraz kręgoszczelin)
- Strategie postępowania w problemach z kręgosłupem.
DZIEŃ 2
9:00 – 11:00
DEFORMACJE CZASZKI:
- Analiza czynników ryzyka
- Manualne badanie czaszki
- Kraniometria
- Techniki czaszkowe
11:00-11:15 – PRZERWA
11:15- 13:00
KANLIK ŁZOWY:
- Objawy zatkanego kanalika łzowego
- Podłoże naukowe i anatomiczne pracy osteopatycznej w przypadku zatkanego kanalika łzowego – przegląd badań.
- Techniki czaszkowe w przypadku zatkanego kanalika łzowego
- Różne techniki masażu kanalika łzowego (Masaż Criglera, kompresja woreczka łzowego)
SSANIE – ODDYCHANIE – POŁYKANIE
- Badanie języka, wędzidła oraz odruchów fizjologicznych
- Wędzidełko podjęzykowe – omówienie i techniki badania
- Podniebienie twarde, podniebienie miękkie
- Nerwy czaszkowe biorące udział w ssaniu/połykaniu/gryzieniu/oddychaniu
- Techniki czaszkowe ukierunkowane na prace z nerwami czaszkowymi
13:00-14:00 – PRZERWA
14:00- 17:00
UKŁAD POKARMOWY:
- ULEWANIA
- CZKAWKI/ ODBIJANIE
- ZAPARCIA
- KOLKI
- NIETOLERANCJA LAKTOZY vs ALERGIA NA BIAŁKO MLEKA KROWIEGO
- FLORA BAKTERYJNA JELIT
- WYROBY MEDYCZNE I LEKI PODAWANE W PEDIATRII
DZIEŃ 3
9:00 – 11:00
DYSPLAZJA STAWU BIODROWEGO:
- Omówienie anatomii i patologii stawu biodrowego
- Badanie manualne stawu biodrowego
- Skala Graffa w ocenie USG stawu biodrowego
- Badanie RTG w celu oceny stawu biodrowego
- Postępowanie w przypadku dysplazji stawu biodrowego
11:00-11:30 PRZERWA
11:30 – 14:00
WIOTKOŚĆ WIELOSTAWOWA:
- Badanie: Skala Beingtona
- Zespół Ehlersa-Danlosa
- Wisceroptoza (opadanie narządów wewnętrznych)
BÓLE GŁOWY W PEDIATRII:
- Wywiad i badanie dziecka z bólem głowy
- Napięciowe bóle głowy
- PFO a ból głowy dziecka
- Migreny
POŁOŻENIOWE ZAWROTY GŁOWY U DZIECI:
- Badanie i techniki lecznicze w przypadku BPPV u dzieci
14:00 ZAKOŃCZENIE SZKOLENIA
PROWADZĄCY:
dr n. med. Michał Rżany D.O.
Dyplomowany osteopata, fizjoterapeuta, osteopata pediatryczny. Od 2014 roku zajmuje się działalnością dydaktyczną i szkoleniową kierowaną do fizjoterapeutów. Jest autorem kilkunastu publikacji naukowych oraz książki „Anatomia narządów wewnętrznych – praktyczny przewodnik”. Od 9 lat prowadzi własną praktykę zawodową, gdzie razem z zespołem fizjoterapeutów pracuje z takimi problemami jak ulewania, zaparcia, kolki, nad płaczliwość, zaburzenia koncentracji i inne.