
Terapia osteopatyczna w pediatrii
Aktualnie trwające kursy:
Kraków / I:05-07.09.2020, II:12-14.12.2020; III 06-08.03.2021
*Nie ma możliwości zapisania się tylko na pojedynczy moduł.
Harmonogram wpłat otrzymają Państwo w mailu zwrotnym po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego.
Cele kursu:
Kurs będzie stanowił okazję do zapoznania się z zasadami osteopatii i koncepcji mechanizmów niezależnych od woli opisanych przez WG Sutherlanda i innych. Pozwoli również zgłębić, w jaki sposób omówione zasady i koncepcje mogą być stosowane w leczeniu niemowląt i dzieci.
Poza omówieniem współczesnego kontekstu osteopatii, historyczna perspektywa pomoże wyjaśnić tło różnych modeli osteopatii czaszkowej i leczenia czaszkowo-krzyżowego, które są obecnie stosowane.
Zasady osteopatyczne zostaną opisane w kontekście embriologii oraz rozwoju płodowego i pourodzeniowego. Kurs będzie wzbogacony przykładami z praktyki. Dzięki licznym ćwiczeniom możliwe będzie rozwinięcie umiejętności palpacyjnych i opanowanie technik osteopatycznych.
Uczestnicy nauczą się prowadzić terapię układu mięśniowo-szkieletowego, oddechowego, żołądkowo-jelitowego oraz ośrodkowego układu nerwowego w odniesieniu do dolegliwości, które często dotykają niemowląt i dzieci, jak na przykład trudności z karmieniem, niespokojne i płaczące dziecko, kolka, plagiocefalia, kręcz szyi, odkształcenia (zdeformowania) głowy, refluks żołądkowo-przełykowy, zapalenie ucha środkowego.
PRZED KAŻDYM MODUŁEM KURSANCI OTRZYMAJĄ MATERIAŁY DYDAKTYCZNE W CELU PRZYGOTOWANIA SIĘ DO ZAJĘĆ.
Moduł I: Wprowadzenie, ciąża i poród
Skutki ciąży i porodu mogą być dalekosiężne zarówno dla matki, jak i dziecka. Podczas pierwszego modułu naszego kursu zgłębimy niektóre z tych wpływów na poziomie fizjologicznym, psychologicznym i emocjonalnym oraz naszą rolę w zapewnieniu wsparcia niemowlętom i matkom w pierwszych miesiącach po porodzie.
Cele nauczania:
Ocena wpływu ciąży i porodu na matkę i dziecko, zarówno prawidłową, jak i nieprawidłową pod kątem układu mięśniowo-szkieletowego poprzez ocenę wzrokową i palpacyjną oraz leczenie za pomocą technik osteopatycznych. Ocena funkcji podstawy czaszki ze szczególnym uwzględnieniem kości skroniowych.
Efekty nauczania:
Wykazanie zrozumienia anatomii czaszki u noworodków oraz umiejętności rozpoznawania i leczenia podstawowych wzorców zaburzeń podstawy czaszki. Umiejętność identyfikacji wzorców naprężeń międzykostnych i wewnątrzkostnych. Wstęp do rozpoznawania cech palpacyjnych powięzi, kości, błon, płynów ustrojowych, w tym także płynu mózgowo-rdzeniowego. Umiejętność palpacji zmiany kształtu w fazie wdechowej (inspir) i wydechowej (expir) kości czaszki oraz miednicy w odniesieniu do ich osi ruchu.
Tłumaczenie jest konsekutywne z języka angielskiego na język polski.
Program:
Dzień 1
9:00-11:00
Wprowadzenie, omówienie tematów
Rozwój embriologiczny czaszki w odniesieniu do połączenia czaszkowego i czaszkowo-szyjnego u noworodka, przygotowanie do procesu porodowego i adaptacja do niego
Praktyka – omówienie ruchu międzykostnego: kształt i ruch, stawy potyliczno-szczytowe, BLT (technika równoważenia napięć więzadłowych)
11:00-11:20 Przerwa
11:20-13:15
Normalny poród
Praktyka
IVM – modele i dyskusja
13:15-14:00 Przerwa
14:00-16:00
Komplikacje porodowe 1
Praktyka – Dekompresja, szok
Komplikacje porodowe 2
16:00-16:20 Przerwa
16:20-18:00
Praktyka – położenie pośladkowe/miednicowe
Powtórzenie wzorców podstawy czaszki
Dzień 2
9:00-11:00
Powtórzenie
Rozwój sensoryczny w relacji płód/dziecko i matka
Praktyka – osteopatyczny punkt podparcia (fulcrum)
Różnice anatomiczne między niemowlęciem a dorosłym i badanie osteopatyczne
11:00-11:20 Przerwa
11:20-13:15
Badanie osteopatyczne noworodka
Pojęcie naprężenia wewnątrzkostnego (lezji wewnątrzkostnej)
13:15-14:00 Przerwa
14:00-16:00
Praktyka – naprężenia międzykostne we wzorach podstawy czaszki i miednicy
16:00-16:20 Przerwa
16:20-18:00
Dyskusja i praktyka – palpacja płynowa / membranowa / ośrodkowego układu nerwowego – badanie BMT (zrównoważenia napięć membranowych) i praca z płynami.
Dzień 3
9:00-11:00
Powtórzenie
Struktura terapii i badania, planowanie leczenia
Praktyka: przebieg procesu terapeutycznego
11:00-11:20 Przerwa
11:20-13:00
Wcześniactwo z punktu widzenia osteopatii
Praktyka
13:00-13:20 Przerwa
13:20-15:30
Powtórzenie, quiz i pytania
Sprawdzenie studentów
Zakończenie
Moduł II: Układ oddechowy i żołądkowo-jelitowy
Układ oddechowy i żołądkowo-jelitowy muszą przygotować się do przejścia od funkcjonowania w życiu wewnątrzmacicznym do warunków świata zewnętrznego. Niemowlęta często potrzebują pomocy w tej adaptacji. Podczas kursu przyjrzymy się technikom ustanawiania prawidłowego pierwotnego i wtórnego rytmu oddechowego oraz technikom wspomagającym karmienie i trawienie.
Uwzględnione zostaną specyficzne problemy chorobowe i dysfunkcje oraz terapia w takich sytuacjach jak krup, niewydolność oddechowa, zapalenie oskrzelików, refluks żołądkowo-przełykowy, aerofagia, zaparcia, ankyloglossia i inne.
Cele kształcenia:
Powtórzenie anatomii czaszki. Nauczenie się technik wywierania wpływu na IX, X i XII nerw czaszkowy poprzez podstawę czaszki. Omówienie i poznanie metod leczenia twarzy i żuchwy, przepony, miednicy oraz techniki „pierwszego oddechu”.
Efekty nauczania:
Uzyskanie pewności siebie w ocenie pierwotnego i wtórnego rytmu oddechowego, dynamiki ciśnień w jamie brzusznej i klatce piersiowej oraz leczeniu przepony, klatki piersiowej i miednicy.
Program:
Dzień 1
9:00-11:00
Wprowadzenie
Zmiany oddechowe związane z narodzinami: od pierwszego oddechu (krzyku) do rozwojowej adaptacji układu oddechowego
Praktyka
11:00-11:20 Przerwa
11:20-13:15
Zmiany krążeniowe związane z narodzinami: od pępowiny do krążenia ustrojowego – wpływ na funkcjonowanie i rozwój układu żołądkowo-jelitowego
Praktyka
Zmiany krążeniowe związane z narodzinami: wpływ na mózg noworodka
13:15-14:00 Przerwa
14:00-16:00
Praktyka
Powtórzenie anatomii układu oddechowego i wiadomości o oddychaniu. Omawiane tematy: zapalenie oskrzelików, niewydolność oddechowa, krup, problemy z krtanią
Praktyka (płuca)
16:00-16:20 Przerwa
16:20-18:00
Praktyka: leczenie klatki piersiowej i żeber
Dzień 2
9:00-11:00
Powtórzenie
Astma
Praktyka
Rozwój funkcji odpornościowych
11:00-11:20 Przerwa
11:20-13:15
Praktyka
Laryngologia – zapalenie ucha środkowego
Dyskusja: terapia / otoskopia / odżywianie
13:15-14:00 Przerwa
14:00-16:00
Kontynuacja dyskusji: terapia / otoskopia / odżywianie
Praktyka
16:00-16:20 Przerwa
16:20-18:00
Kolka
Praktyka
Dzień 3
9:00-11:00
Powtórzenie
Problemy żołądkowo-jelitowe wpływające na niemowlę
Praktyka
11:00-11:20 Przerwa
11:20-13:00
Karmienie, ankyloglossia i problemy noso-gardła
Praktyka
13:00-13:20 Przerwa
13:20-15:30
Ocena dynamiki ciśnień w jamie brzusznej i klatce piersiowej oraz terapia na podstawie kursu 1
Pytania, powtórzenie i quiz
Zakończenie
Moduł III: Ortopedia i neurologia
Jest to kurs składający się z dwóch części, podczas którego przyjrzymy się dokładnie strukturom związanym z częstymi problemami ortopedycznymi, a następnie zajmiemy się bliżej rozwojem ośrodkowego układu nerwowego i sposobom, w jaki możemy wspierać ten proces.
Uwzględnione zostaną następujące zaburzenia ortopedyczne: plagiocefalia, kręcz szyi, dziecięce asymetrie postawy, zniekształcenia wynikające z życia wewnątrzmacicznego, wrodzona przepuklina rozworu przełykowego, stopa końsko-szpotawa.
Cele kształcenia:
Zrozumienie korzyści wynikających ze stosowania u niemowląt, dzieci i dorosłych techniki równoważenia napięć więzadłowych i błonowych oraz różnicy w podejściu do każdej z tych grup. Wyjaśnienie, demonstracja i praktyczne wykonywanie technik fluktuacji płynowych, w tym biodynamiczne koncepcje wyciszenia (stillness), pól i stref płynowych.
Efekty kształcenia:
Nauczenie się pracy z płynem mózgowo-rdzeniowym i błonami wzajemnego zwrotnego napięcia (oponami) w celach terapeutycznych w odniesieniu do zniekształceń i asymetrii wewnątrzmacicznych, naprężeń wewnątrz- i międzykostnych, badania palpacyjnego i leczenia ośrodkowego układu nerwowego, w tym technik fluktuacji płynu mózgowo-rdzeniowego.
Program:
Dzień 1
9:00-11:00
Wprowadzenie
Rozwój embriologiczny układu mięśniowo-szkieletowego i perspektywa osteopatyczna
Praktyka – wzorce i kompresja wewnątrzmaciczna
11:00-11:20 Przerwa
11:20-13:15
Plagiocefalia i problemy pokrewne
Praktyka – odkształcanie (modelowanie), dopasowywanie i praca z błonami
13:15-14:00 Przerwa
14:00-16:00
Wrodzona przepuklina przeponowa – teoria i praktyka
Naprężenia wewnątrzkostne u rosnącego dziecka
Praktyka
16:00-16:20 Przerwa
16:20-18:00
Skolioza – dyskusja / pomysły / wymiana doświadczeń
Praktyka
Dzień 2
9:00-11:00
Powtórzenie
Praca z płynami – praktyka
11:00-11:20 Przerwa
11:20-13:15
Rozwój ośrodkowego układu nerwowego
Praktyka
13:15-14:00 Przerwa
14:00-16:00
Wcześniaki – perspektywy terapeutyczne
Praktyka
Terapia problemów wrodzonych; stany oddziałujące na centralny układ nerwowy
16:00-16:20 Przerwa
16:20-18:00
Praktyka
Dzień 3
9:00-11:00
Powtórzenie
Praktyka – balansowanie / znajdowanie neutralności
Omówienie integracji w praktyce i modelach terapeutycznych
11:00-11:20 Przerwa
11:20-13:00
Quiz
Leczenie podczas ciąży i w okresie poporodowym
13:00-13:20 Przerwa
13:20-15:30
Praktyka – dwie rutyny terapeutyczne
Zakończenie
Tłumaczenie jest konsekutywne.
Przydatna lektura:
Poniżej zaproponowano jedynie niewielki wybór przydatnej i literatury:
Alison Hazelbaker, DrGhaheri: zachęcamy do odwiedzenia bloga internetowego i zapoznanie się z problematyką za krótkiego wędzidełka języka.
Jane Carreiro: An Osteopathic Approach to Children,
Jane Carreiro: Pediatric Manual Medicine,
Eds Moekel i Mitha: Textbook of Paediatric Osteopathy,
Nicette Sergueef: Cranial Osteopathy for Infant, Children and Adolescents,
James Oschmann: Energy Medicine – the Scientific Basis,
Harold Magoun: Osteopathy in the Cranial Field – wydanie pierwsze.
PROWADZĄCY:
Sarah Bayley BSc (Hons) Osteopathic Medicine, MSc Paediatric Osteopathy
BSc w zakresie medycyny osteopatycznej (z wyróżnieniem), MSc z osteopatii pediatrycznej. Kształciła się w British College of Osteopathic Medicine, który ukończyła w 2001 roku, zdobywając dyplom z medycyny osteopatycznej oraz medycyny naturalnej. Po trzech latach pracy w Wielkiej Brytanii, a następnie w Nowej Zelandii wróciła do Londynu, aby rozpocząć studia poświęcone osteopatii pediatrycznej w Osteopatycznym Centrum dla Dzieci (Osteopathic Centre for Children). Po ich ukończeniu nadal pracowała jako wolontariuszka i koordynowała program opieki neonatologicznej w szpitalu North Middlesex.
Prowadzi własny gabinet w Londynie, gdzie pracuje z pacjentami ze wszystkich grup wiekowych – od niemowląt do osób starszych. Od 2010 roku wykłada w Europejskiej Szkole Osteopatii, prowadząc zajęcia z osteopatycznej opieki nad kobietami i dziećmi oraz równoważenia napięć więzadłowych.