
Oswoić ból. Jak pomóc pacjentom radzić sobie z bólem?
Ból i jego odczuwanie, wpływają na całość funkcjonowania człowieka, przy
czym wpływ ten nie jest jednokierunkowy. Także sposób, w jaki pacjent myśli o
bólu i jego skutkach, ma znaczenie dla odczuwania natężenia i częstotliwości
dolegliwości oraz przenosi się na realną oceną stopnia, w jakim ta dolegliwość
utrudnia aktywność. Pacjent cierpiący z powodu bólu (lub obawiający się bólu) nie może w pełni wykorzystać możliwości, które niesie ze sobą fizjoterapia czy rehabilitacja, co tym samym opóźnia (lub nawet uniemożliwia) powrót do pełnej sprawności. Prócz farmakologicznych metod radzenia sobie z bólem, istnieje także szereg innych działań, które przynoszą ulgę lub poprawę funkcjonowania, pomimo
utrzymujących się dolegliwości. Wśród nich należy wymienić: zmianę sposobu
postrzegania bólu, przywrócenie kontroli nad bólem oraz rozmaite techniki
radzenia sobie z dolegliwościami. Holistyczne podejście do pacjenta polega na połączeniu pracy z ciałem z pracą psychologiczną. Oba aspekty są jednakowo ważne. Okazanie zrozumienia osobie cierpiącej z powodu bólu oraz umiejętność zaopiekowania się nią także poprzez oddziaływania psychologiczne, pozwala na skuteczne usunięcie lub zneutralizowanie przeszkody bólowej, a tym samym ma wpływ na skuteczność fizjoterapii.
Cele:
1. Nabycie wiedzy teoretycznej o psychologicznych aspektach bólu oraz ich
roli w przeżywaniu i radzeniu sobie z dolegliwościami.
2. Trening praktycznych umiejętności wspierania pacjentów zmagających
się z bólem – opanowanie technik przydatnych w łagodzeniu cierpienia
oraz poznanie narzędzi umożliwiających pracę z pacjentami, u których
ból jest przeszkodą w przebiegu fizjoterapii.
Program kursu:
Teoria: 9.00-11.00
- Znaczenie bólu dla pacjenta i jego konsekwencje dla fizjoterapii i rehabilitacji.
- Błędne koło objawów bólowych.
- Sensoryczne, emocjonalne i subiektywne aspekty bólu.
- Teoria bramki bólowej.
- Zakres oddziaływań fizjoterapeuty – ograniczenia i środki ostrożności.
Praktyka cz.1: 11:15 – 13:15
- Reagowanie na informację o bólu z uwzględnieniem sytuacji, gdy brak jest widocznych przyczyn zgłaszanych dolegliwości.
- Dialog, który przynosi ulgę – trening rozmów o bólu.
- Normalizacja i uszanowanie odczuć pacjenta.
- Wieloaspektowy opis bólu i skalowanie jako narzędzie oceny i terapii.
- Budowanie wizji docelowej z uwzględnieniem przeszkody w postaci bólu.
- Strategie pacjenta w radzeniu sobie z bólem i ich użyteczność. Zwiększanie „puli” możliwych działań.
- Ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe w pracy fizjoterapeuty.
Praktyka cz.2: 13:30 – 16:00
- Eksternalizacja i wizualizacja bólu – warsztat praktyczny.
- Adaptacja do bólu – elementy ACT i mindfulness do zastosowania w gabinecie.
- Słowa zmieniające odczucia – budowanie słownika fizjoterapeuty i pacjenta.
- Metafora jako narzędzie zmiany relacji z bólem. Praktyczne ćwiczenia z budowania metafor.
- Tworzenie planów aktywności pacjenta z bólem.
- Analiza przypadków.
- Podsumowanie i zakończenie
PROWADZĄCY:
Marta Sokołowska
Magister filozofii i psychologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, psychoterapeutka, absolwentka studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS w
zakresie psychosomatyki i somatopsychologii oraz uczestniczka licznych kursów, warsztatów i konferencji doskonalących umiejętności psychoterapeutyczne.
Prowadzi prywatną praktykę psychoterapeutyczną oraz tworzy i realizuje szkolenia dla nauczycieli i rodziców. Koordynuje pracę opiekunów w ramach
Centrum Usług Domowych świadczącego usługi medyczne i opiekuńcze dla osób samotnych i potrzebujących wsparcia.
Przeprowadziła ponad 1300 godzin wsparcia oraz terapii dzieci deformacjami twarzy oraz ich rodzin w ramach projektu realizowanego przez Centrum Stomatologii Uniwersytetu Medycznego pracując w zespole terapeutycznym wraz z fizjoterapeutą oraz logopedą. Pracowała jako psycholog w żłobku i przedszkolu oraz w pierwszej w Polsce szkole demokratycznej. W poprzednich latach publikowała liczne artykuły dla „Magazynu Dyrektora Szkoły” oraz „Magazynu Dyrektora Przedszkola”.
Entuzjastka rozumienia procesów w ujęciu systemowym, terapii narracyjnej, pracy na zasobach i orientacji na poszukiwaniu rozwiązań.
Prywatnie miłośniczka dobrej kuchni, spędzania czasu poza miastem i seriali.